Tidigare projekt

Interimchef

Uppdragsgivaren beslutade att befintlig chef under en period skulle avlastas med interimchef.  InfraSociety hade inledande möte med uppdragsgivaren för att förhöra sig om dennes förväntningar. Uppdraget innebar att verksamheten skulle fortgå under ordinarie chefs frånvaro. Interimchefen erhöll fullt ansvar för verksamhetsplanering, ekonomi och personal. Uppdraget genomfördes enligt plan och med fullgott resultat. En del av framgångsfaktorerna är den återkommande avstämningen med uppdragsgivaren där förväntningarna på uppdraget löpande stäms av.

Processimplementering

Uppdragsgivaren beslutade att Samhällsbyggnadsprocessen skulle genomlysas och förslag till effektivisering skulle presenteras. Under en längre tid hade ärendehanteringen varit bristfällig där flertalet projekt och ärenden blivit liggande.

InfraSociety kartlade befintlig ärendehantering och föreslog nya mötesformer samt ett mera repetitivt och instrumentellt förhållningssätt till beslutsprocesserna. Resultatet blev återkommande kontorsberedningar med medarbetare och chefer samt tätare och mer informella möten med beslutsfattare.

Förbereda och implementera ny organisation

Uppdragsgivaren beslutade att en avdelning skulle delas in i två nya enheter. InfraSociety ska arbeta tillsammans i och för förändringsresan och för att det ska bli en snabbare start för de nya enhetscheferna som ska rekryteras till respektive enhet. Uppdraget ska genomföras med det tillitsbaserade och strategiska ledarskapet.

InfraSociety tog fram två scenarier för hur indelningen skulle ske och presenterade detta för uppdragsgivaren. Scenarierna innehöll aktiviteter, milstolpar och risker. Vidare redogjordes för viktiga egenskaper hos konsulten för att kunna genomföra den beslutade organisationsförändringen. Resultatet föll väl ut. Två nya enheter finns på plats tillika två nya enhetschefer.